Blog

Blogg från Florida (Uppdateras dagvis)

2009-02-20

Dag 13 - Lokala kändisar, sista roddpassen

När vi kollade i den lokala dagstidningen "Naples Daily News" imorse såg vi överraskade nog att vi var med i en artikel (se länk). Kul att få lokal publicitet =).

I och med att detta var den sista dagen som vi kunde ro (kommer köra ett löppass/styrkepass tidigt imorgon) passade vi på att köra ett riktigt långt förmiddagspass. Hela 28 km blev det till slut. Eftermiddagspasset blev kortare, "bara" 19 km. Tyvärr inga delfiner denna gång, nu när vi äntligen hade med både kamera och ett fungerande batteri=P. Förhoppningsvis får vi emellertid fler tillfällen att fånga dem på bild =).

Lägret här i Florida har varit utmärkt. Det har blivit mycket träningstimmar och kilometrar i båt. Vi har kännt oss varmt välkomna från roddklubben, framförallt från Chuck och Steve.

Jag får även passa på att tacka min käre far som ställt upp med husrum här (och mer därtill!) vilket har gjort detta roddläger möjligt.

Pappa och jagAndreas vid vår båt

Pappa och jag                                              Andreas vid vår båt

Jag vid klubbhuset  Artikel

Jag vid klubbhuset                                      

Dagens träning:           Pass 1 - Distans 139 min, 28km

                                  Pass 2 - Distans 100 min, 19km

Lägret i siffror

Antal pass: 27

Antal pass per dag: 2,08

Total träningstid: 43 h 54 min

Träningstid per dag: 3h 22 min

Tid per pass: 1h 38 min

Total km: 387 km

Km per roddpass: 20,4 km

Dag 12 - Slagna hjältar

De senaste dagarnas träning kändes i kroppen idag. Särskillt de hårda 500m intervallerna från igår. Idag var den första dagen då jag verkligen såg fram emot av slumra till en stund mellan passen.... men samtidigt är det också så det ska vara. Efter 24 km intervallträning tog vi ett lite lättare distanspass för att sedan avsluta träningsdagen med ett rejält styrketräningspass. Imorgon är den sista hela träningsdagen innan vi åker hem. Det känns som tiden har flugit iväg men samtdigt känns det som vi fått ihop en hel del träningstimmar och distans i båten.  

Dagens träning           Pass 1 - Rodd, Intervall 4-2-2min x3, 119min

                                 Pass 2 - Rodd, Distans, 67 min

                                 Pass 3 - Styrketräning, 90 min

Dag 11 - Fångad på film

Dagen började med ett långt, långt distanspass. Det var perfekt väder, lite kyligt (enligt Flordia-bor) men det betydde också att vi var så gått som ensamma på vattnet. När vi var som längst borta från klubben kommer två delfiner och simmar brevid oss. Tyvärr hade vi ingen kamera med oss, vi får se om vi hinner fånga någon på bild innan vi åker hem.

Dagens andra pass fick vi mycket välkommen hjälp av Chuck som både "coachade" och filmade från en liten motorbåt. Vi körde ett 8 st 500m i stegrande takter och Chuck pressade oss ordentligt. Efter träningen blev vi bjudna på middag tillsammans med Chuck och hans underbara fru. Mycket trevligt!

Dagens hjälte slår till igen - När vi får problem att få loss motorbåten från bryggan, då låset rostat fast, vem träder inte fram om inte Steve! Steve plockar fram sågen och räddar dagen.

Lägrets hjälte - Chuck har varit en ovärdelig kontakt och vän under lägrets gång. Idag hjäpte han till och med hjälpt oss med filmning och lite coachning.

Dagens franska lektion - Chuck är "old school" och när han startade oss på intervallerna körde han givetvis startkommandot på roddens ursprungsspråk, franska.

Steve - Dagens hjälteChuck - Lägrets hjälte

Steve, tvåfaldig dagens hjälte        Chuck, lägrets hjälte

 

Dagens träning         Pass 1 - Rodd, Distans 137 min

                               Pass 2 - Rodd, 8x500m 79 min

Dag 10 - Tillbaka vid rodret, Presidents Day

Idag var vi tillbaka vid rodret och det märktes att vi var sugna att ro. Första intervallpasset som var på hela 2 h 21min indikerade detta. Tyvärr hade vi lite oflyt. 1. Vi kom ut lite senare pga båten användes tidigt på morgonen. 2. Det var "Presidents Day" vilket innebär röd dag för amerikanarna. 3. Det var mycket fint väder. Dessa tre aspekter gjorde att det var mycket båtar ute på vattnet vilket stundtals gjorde tillvaron frustrerande. Andra passet körde vi distans, dock inte riktigt lika långt. Vi höll oss nära klubben för att undvika motorbåtarna.

Efter träningen passade vi på att gå en liten shoppingrunda. Många affärer har rea under "Presidents Day" och vi gjorde åtminstone ett par fynd. Själv kan jag stoltsera med att ha köpt in ett par "mjukis-shorts". För min del känns det otroligt retro, men tydligen är det inne med mjukiskläder =O. Man kan till och med köpa märkeskläder i mjukis. (Bl.a. kunde man köpa ett par mjukisbyxor från Marco Polo). Kvällen avrundades med film, den nya Batman. Måste säga att den var överraskande välgjord och definitivt sevärd!

Mjukis-shorts=)Batman - Dark Knight

Stolt ägare av mjukis-shorts =)                   Batman - Dark Knight, Klart sevärd film!

Dagens träning:            Pass 1 Rodd, 3min x5x2, 141 min

                                   Pass 2 Rodd, Distans, 100 min

Dag 8 och 9 - Miami Beach

Ironiskt nog började vi vilodagen med ett träningspass. Det blev ett hopkok inspirerat av Paolo Roberto. Trots att den här typen av träning innebär ett kort träningspass får man upp pulsen riktigt ordentligt och kroppen får sig en genomkörare. Vi kunde inte helt enkelt låta bli att träna åtminstone lite grann. Därefter blev det en roadtrip till Miami Beach. Körningen som varade i drygt två timmarvar inte den mest stimulerande dock. Vägarna var absolut helt spikraka och vid sidan av vägen var det samma natur hela vägen dit. Vi strosade på stranden, i butiker, hängde på ett vandrarhem och gick ut en sväng på kvällen. Riktigt kul och trevligt!

På förmiddagen, dagen därpå, passade vi på att köra ett löppass på stranden. Inte helt fel =). Väl åter "hemma" på Marco körde vi ett ordenligt styrketräningspass. Nu väntar mycket rodd igen de senaste dagarna.

"Även en blind höna kan hitta ett korn"- Utan boende och beredda på att sova i bilen går jag och Andreas runt och av en ren slump hittar vi ett ovanligt fräscht vandrarhem. Dessutom var det mycket prisvärt och så centralt beläget man kunde komma. Vi slog till direkt.

Vi kom "rätt" dag - Tydligen hade två killar blivit skjutna mittöver vandrarhemmet bara ett par dagar tidigare.

South Beach vrs Sverige - Enligt utsago ska denna strand vara fullproppad av vackra människor. Vi var dock eniga om att Sverige har ett bättre utbud.

Miami Vice

Snygga bilar, vackra människor och våld.

Det var som ur ett avsnitt ur Miami Vice.

Dagens träning, dag 8:         Pass 1, Cirkelträning 45 min

Dagens träning, dag 9:         Pass 1, Löpning 80 min

                                           Pass 2, Styrketräning 90 min

Dag 7 - Nya tag, snart vilodag

Idag var det dags för nya tag. Vi fick tilldelat oss en ny båt. Inte lika fin som förra, men efter en stunds meckande fick vi den i ett helt klart rodugligt skick. Även om det kanske inte är en båt som jag hade velat tävla i fungerar den utmärkt som ett träningsredskap. Det märktes att vi var spända i båten sen krocken och det tog ett tag innan vi kunde återgå till avslappnad kvalité träning. Vi började dagen med 10x4 min (var ju tvugna att avsluta gårdagens pass) och på eftermiddagen körde vi ett distanspass med mycket fokus på teknik. Imorgon väntar lägrets första och enda vilodag. Det känns skönt att få ett avbräck för att köra på riktigt tufft resterande del av lägret. På agendan imorgon väntar en upptäcktsfärd i Miami. Ska bli både kul och spännande =).

Dagens träning:             Pass 1 Rodd, 10x4min (1min vila) 98 min

                                    Pass 2 Rodd, Distans/Teknik 85 min

Kontrast

Vår vän Chucks "Carrera" och klubbens "BajaMaja" skapar en härlig kontast.

Dag 6 - Fredagen den 13:e kom en dag för tidigt

Oturen var framme idag. I slutet på förmiddagspasset krockar vi med en motorbåt som ligger och driver mitt i farleden. Kaptenen på båten, en äldre man med dålig hörsel och syn, lät sin båt driva i farleden under sin fisketur. Det smäller till ordentligt och vår båt blir så pass illa skadad att vi börjar sjunka. Vi får hoppa ur, simma till motorbåten där den disorienterade 80-årig man befinner sig. Vi får bogsera in båten till närmsta hamn och en stor del av dagen gick åt till att samtala med polis och försöka på något sätt transportera båten tillbaka till klubben. Det känns mycket tungt att roddklubbens ögonsten nu är förstörd. Det är olagligt att befinna sig i farleden utan att röra på sig, så den äldre mannen gjorde uppenbarligen fel. Det ger dock föga tröst. Sju timmar efter vi gick ut på vårt pass hade vi åter lämnat (den nu trasiga) båten på klubben och var på väg hemåt. Lyckligtvis står klubben bakom oss i denna olyckliga händelse och vi har fått lov att använda en annan båt. Nya tag imorgon!

Dagens hjälte- Utan tveka "Steve" från roddklubben som av ren slump befann sig på roddklubben. Hjälpte oss att transportera båten tillbaka på klubben och lyckades sprida lite glädje till ett par kraftigt nedrullade svenska roddare. Ovärderligt!

Dagens skurk- Får bli den gamle förvirrade mannen som låg och drev i farleden.

Grädde på moset- Efter krock, simning, bogsering, en mängd pappersarbete och färd tillbaka till klubben för att hämta bilen börjar vi rigga av båten..... och ställer oss i ett bo av "fire ants" (pissmyror).  

Dagens träning:            Pass 1 Rodd 10x4min (hann nästan nio) 70 min 13km

                                   Pass 2 Löpning 80 min

Dag 5 - Tredagarskoma, Beach -09

Den berömda "tredagarskoman"* kom någon dag senare, och det var lite tuffare att kliva ur sängen idag. Första passet bestod av 3-2-5minx3x3, vilket innebär tre stycken 30 min intervaller. Ett riktigt långt pass med andra ord. Vi testade en ny del av roddvattnet, vilket visade sig vara ett guldkorn. Rakt, och första vändningen vi gjorde var först efter 12,5 km (och då kunde vi ha rott ännu längre om vi velat). Andra passet blev något kortare för att vi skulle kunna klämma in ett styrkepass på eftermiddagen. Vi har nu fixat fri träning på granngymet "YMCA". "Beach -09" är räddad ;-)

Träning dag 5      Pass 1 Rodd, 3-2-5minx3x3, 117 min, 25 km

                           Pass 2 Rodd, Distans, 68 min, 13 km

                           Pass 3 Styrketräning, 90 min

* Tredagarskoma - Ett utbrett begrepp hos roddare. Tredagarskoma syftar till ett tillstånd som uppkommer ungefär tre dagar in på ett träningsläger. Symptomen är trötthet, apati. Personen i fråga har ibland svårt att hänga med i diskussioner och slumrar lätt till när han/hon får chansen. När tredagarskoman har upphört inträder personen i ett "lunk" i träningssammanham och den sociala nivån återställs.

YMSA Village People

YMCA är en mycket välkänd förening i USA (logotypen till vänster). Själv (säkert tillsammans med många andra) har jag svårt att undvika att tänka på "Village People"

Dag 4 - Tidig morgon med morgondopp

Åter en tidig uppstigning för att utnyttja det fina morgonvädret. Denna gång testade en ny del av roddvattnet som bestod av en dryg 2 km skyddad raksträcka. Det gick ju inte bara att motstå att köra lite intervaller där ;-). "4-2-2" stod på dagens meny, och man blev allt lite mör efteråt. Att vi rodde i 2h 12min kan också varit en faktor. Passet efteråt blev lite lugnare med mycket fokus på teknik.

Dagens salta kille: Just när vi satt oss i roddbåten tappade jag snopet nog min kamera överbord vid bryggan =P. Det var bara att dyka efter och fiska upp den. Vattnet var dock överraskande kyligt, så man piggnade till ordentligt ;-) 

Träning dag 4        Pass 1 Rodd 4-2-2min x 4, 135 min

                             Pass 2 Rodd, Distans/Teknink, 80 min

Morgondopp

Ofrivilligt morgondopp =P                              Var tvungen att passa på att fotografera

                                                                         Andreas ifrån denna udda vinkel

Dag 3 - RAN, fiska utan fiskespö, "dagens salta kille"

Dagens började med att vi blev fullblodade medlemmar i RAN (Rowing Association of Naples). Ganska skönt faktiskt då vi tidigare fått lite långa blickar från andra medlemmar att vi använder deras finaste båt. Efter det väntade intervaller 10x4min (1min vila). Efter den femte intervallen när det känns som tuffast tar en delfin ett jätteskutt vid aktern av vår båt. Tröttheten var som bortblåst, och det går inte att undvika att le när man ser dessa djur. Efter ett tufft första pass väntade en tidig lunch (vilket betod av pasta som vi tagit med hemmifrån) därefter var det dags för ett nytt pass, distansträning. Mitt under passet stannar Andreas plötsligt. En fisk hade hoppat upp i båten och låg och sprattlade bakom Andreas(!). Det händer lite annorlunda saker under passen än vad man är van vid.   

Dagens salta kille: Andreas har under hela lägret gnällt på att det är mycket salt i vattnet och att saltet hamnar överallt, i båten, på kläderna, på kroppen mm. Efter dagens två pass när strosade vi runt på shoppingcentrat "Coast Land" stötte vi på en kille som sålde skönhetsprodukter. Kraftlösa som då "tredagarskoman" börjar krypa på oss kunde vi inte säga nej. Andreas åkte på en rengörning av sina händer. Säljaren plockar fram "Salt och mineraler från döda havet" !! Andreas håller överraskande god min när säljaren smörjer koncentrerat salt in i händer och blåsor och för benämningen "strö salt i såret" till en helt annan nivå.

Träning Dag 3:                    Pass 1 – Rodd, 10x4min, 95 min                                           

                                          Pass 2 – Rodd, Distans, 105 min 

Tidigt morgonpass i soluppgången

Tidigt morgonpass i soluppgången.                                    "Softar" mellan passen

Andreas och Peter får äntligen vara sig själva på "Coast Land"

Dag 2 - Ro 2x själv, glida på YMCA

Deckade vid 9 igår men vaknade också redan kl 4 på morgonen. Förmiddagens roddpass blev tyvärr stört av lite praktiska missöden. Både min och Andreas bogåror (våra vänstra åror) gick mycket djupt. Det visade sig att vi inte spänt muttrarna ordentligt på svirvlarna, särskilt Andreas svirvel var helt lös. Tyvärr märkte vi inte detta förrän vi befann oss 6-7 km från bryggan vilket gjorde att jag fick äran att ro hem båten helt själv. Som ett stort plåster på såren simmade ett gäng delfiner nära båten på vägen hem =). Underbart! Efter ytterliggare meckande fick vi ett ostört bra roddpass. På eftermiddagen väntade styrketräning på YMCA. Som ett par testosteronfyllda män (eller ett par fåniga killar, välj själv) blev det en naturlig hets i lyften. Kroppen känns nu genomarbetad och det ska bli skönt att ta det lugnt ikväll.  

Träning Dag 2:                    Pass 1 – Rodd, Distans, 140 min (70+70)                                           

                                          Pass 2 – Styrka 90, min

Vår båt Roddklubben 

Vår båt "Tom Larsson"                                  Naples roddklubb

Dag 1 - Träningen påbörjad, Oväntat besök

Det var otroligt skönt att komma igång med träning efter gårdagens långa resdag. Trots att vi inte kom i säng förrän vid 2 på natten vaknade jag ända klockan 6. (Blir nog allt en tidig kväll ikväll *gäsp*). Vi började dagen med löpning runt Marco Island där vi bor. Det blev lite sightseeing runt ön, och vi märkte hur artiga amerikanare kan vara. Nästan lite overkill ibland dock (exempelvis gick en tjej två meter ner i diket bara för att vi skulle kunna förbi). Efter en tidig lunch stack vi ner till klubben och började ställa in båten. Vi har fått låna en 2x av Winntech som är en riktigt skaplig båt. Efter ett par timmars ”meckande” kunde vi njuta av ett härligt roddpass. Lördagens motorbåttrafik var påtaglig men inte så farlig som vi fruktat. När vi väl blir trygga med markeringarna längs roddsträckan kommer det vara ett nöje att avverka kilometrar här.  

 

Träning Dag 1:                    Pass 1 – Löpning, 80 min

                                          Pass 2 – Rodd, Distans, 105 min

  Jag med grodan

En av ett par grodor som hade beslagtagit vår båt och gjort det till sitt hem. De fick lite oväntat besök ;-)

Dag 0 - Resdag

Lång, lång resa till Florida. Lite deppigt att vi faktiskt fick flyga i fel riktning en sträcka (Atlanta till Detroit) men är man ute i sista sekund och vill ha billiga biljetter är det något man får acceptera. Vi hittade på en mängd saker för att få tiden att gå lite snabbare.

  • Aktiviteter 
  • Tävla i snurra ”Kinder-Egg” leksaken längst. Peter 56 s, Andreas 43s
  • Bygga torn av glas, matkartonger mm.
  • Balansera bestick på näsan.
  • Se helt värdelösa filmer som planet visade.
  • Filmvisning på Andreas dator, ”Rambo” (som trots sin värdelöshet ändå var, överraskande nog, ett par divisioner bättre än de andra filmerna)

Lite smötrött Andreas i DetroitBygga

BalansMycket